" Paikka, jossa tarun ja
|
"The problem with this is that if we beat ourselves up after a mistake, we add shame onto the guilt and frustration that we already feel about our mistake. That guilt and frustration can be helpful in moving us forward, but shame... shame keeps us stuck. It's a paralyzing emotion. When we get caught in a shame spiral, we tend to make more of the same kinds of mistakes that caused us shame in the first place." Ei-niin-pitkät alkuselittelyt Tiedostan olevani kuukauden jäljessä, mutta kirjoitin tämän blogitekstin marraskuun puolenvälin tienoilla, joten se on kai hyväksyttävää. Ajattelin muutenkin lisätä tulevaisuudessa tällaisia kuukauden kirjat -postauksia, joten ei kai sillä ole niin väliä, että mistä kuusta aloittaa. Okei, eli mitä sainkaan luettua lokakuussa? Goodreadsin mukaan 'luin' viime kuussa kahdeksan kirjaa, mutta oikeasti en lukenut, vaan kuuntelin Storytelissa, jonka valikoimiin olen tutustunut noin menneestä kesästä asti. Laatu on ollut tasaista, sillä annoin kahdelle kirjalle viisi tähteä, neljälle kirjalle neljä, ja vain yhdelle kirjalle kolme tähteä ja yhdelle kaksi. Otan näiden kirjojen joukosta pari nostoa, joista jäi hieman enemmän ajatuksia ja/tai voisin myös suositella. I'm Glad My Mom Died - Jennette McCurdy En ole koskaan itse katsonut iCarlya tai tiennyt Jennette McCurdya muutenkaan entuudestaan, mutta olin kuullut kirjasta hyviä asioita ja kun se sattui olemaan Storytelissä, päädyin sen myös kuuntelemaan ja hyvä niin. Jennette kävi läpi todella raskaita asioita omasta elämästään, mutta hän puhui myös hyvin rehellisesti ja kaunistelematta, ja hänen tarinansa oli myös todella vaikuttava. Kirja jää kyllä mieleen vielä pitkäksikin aikaa, minäkin olen hyvilläni siitä että Jennetten äiti kuoli. Niin ovat ilmeisesti monet muutkin, sillä kirjalla on aivan älyttömän korkeat arvostelut Goodreadsissa (4.61 tähteä tällä katsomisen hetkellä). Mariana Zapata Toinen nosto lokakuulta ei ollut kirja, vaan kirjailija, sillä törmäsin ensimmäistä kertaa Mariana Zapatan kirjoihin ja piti lukea saman tien kaksi. Ensimmäinen kirja, jonka luin oli Kulti (minkä luulin ensiksi olevan suomennettu nimi mutta ei ollutkaan vaan ihan sukunimi vain) ja toinen oli The Wall of Winnipeg and Me. Sen lisäksi, että ne olivat ensimmäiset Zapatan kirjoittamat kirjat, jotka luin, ne olivat myös ensimmäiset sports romance -alagenreen sijoittuvat kirjat jotka olen koskaan lukenut ja pidin niistäkin teemoista yllättävän paljon ottaen huomioon, etten muuten ole mitenkään erityisen innostunut joukkueurheilun kannattaja. Molemmat kirjat olivat rakkausromaaneja ja sellaisiksi aika pitkiä, mutta Zapatan vahvuus onkin ilmeisesti se, että hän osaa kirjoittaa hitaasti ja luonnollisesti etenevän kahden ihmisen lähentymisen ja molemmissa sattumalta juoni oli tavallaan "enemies to friends to lovers" ja molemmissa oli oikeasti hyvä toteutus, hän osaa selvästi asiansa. Kirjat eivät olleet ehkä täydellisiä ja moelmmissa esiintyi myös teemoja, joista en ollut erityisen innostunut: Kultissa päähenkilöiden välillä oli melko iso ikäero (molemmat olivat kuitenkin reilusti aikuisia, ettei siinä ollut sinänsä mitään problemaattista) ja Wall of Winnipegissä parikin kirjan henkilöistä (en anna tarkempia spoilereita) oli kokenut aika vakavaa perheväkivaltaa ja vaikka se olikin melko tärkeä teema tarinassa, sitä ei minun mielestäni käsitelty ihan niin tyydyttävästi kuin olisin halunnut ja sen vaikutuksia kyseisten henkilöitten aikuiselämään ehkä aliarvioitiin (kaikkiin ihmisiin lapsuuden traumat eivät tietenkään vaikuta aivan samalla, mutta silti jokin jäi tuntumaan vähän vieraalta). Pidin kirjojen hitaasta etenemistahdista, sillä pidän tarinoista, joissa ehdin tutustua henkilöihin ihan kunnolla, mutta kirjat eivät välttämättä sovi sellaisille, jotka ovat tottuneet hieman nopeampaan tahtiin tarinoissaan. Aion pitää Mariana Zapatan mielessäni ja uskon, että tulevaisuudessa koetan lukea vielä lisääkin hänen kirjojaan, varsinkin jos niitä on myös suomennettu. Kävele, unohda, rakastu - Helena Kastikainen Pidän Goodreadsin tähtiarvioita melko epäilyttävänä ja yksipuolistavana mittarina, koska aina välillä tulee tällaisia kirjoja, joita ei voi vain tähdillä mitata. Kuuntelin tämän kirjan kaverin suosituksesta ja se kertoo helsinkiläisnaisesta, joka käveli n. kolmen kuukauden aikana Helsingistä Nuorgamiin. Vaikken ollutkaan niin samoilla kärryillä kirjoittajan erilaisten filosofisten pohdintojen kanssa, joita kirjassa oli matkustuskuvailujen rinnalla, kirja jätti kuitenkin jälkensä mieleeni ja kaikista lokakuun kirjoista olen ajatellut sitä ehkä kaikkein eniten näin jälkeenpäin. Pidän kävelemisestä tosi paljon ja haluaisin itsekin oikeasti kokeilla jotakin tällaista; että lähtisin reissuun ihan vain omien jalkojeni päällä ja menisin minne ne veisivät. Saattaisin kyllä valmistautua ja suunnitella asioita hieman paremmin kuin tämän kirjan kirjoittaja, joka rohkeasti lähti aika ex tempore ja katui sitä myös monesti myöhemmin. Voisi ottaa oppia ja hankkia omia kokemuksia. Yleisiä ajatuksia lukemisesta Olen tällä hetkellä tilanteessa, jossa minulla on vapaa-aika sen verran tiukassa, että useimmiten maksimoin sen tekemällä käsityötä/maalaamalla samalla, kun kuuntelen äänikirjaa, joten fyysisiin kirjoihin en viime kuukausina ole ehtinyt tarttua niin paljon kuin haluaisin. Olen joka tapauksessa tänäkin vuonna ehtinyt lukemaan ihan hyviä määriä niin, että ihan odotan innolla myös jonkinlaisen "Vuoden parhaat"-blogikirjoituksen tekemistä. Ajattelin tsempata vähän nyt tällaisten kuukausittaisten kirjakirjoitusten tekemisessä ihan siksi, että minulle jäisi jonnekin muistiin ajatuksia luetuista kirjoista, joiden ääreen voin sitten palata myöhemmin. Ja siksikin, että jos joku muukin näitä lukee, niin voin toimia kirjavinkkaajana tai voidaan keskustella kirjoista, jotka molemmat ovat lukeneet. Tässä siis ajatukset tältä päivää (ja toissa kuulta)! Koetan kirjoittaa ja julkaista pian marraskuun postauksen ja viime kuun kirjoittamiskokemuksista. - Ai
0 Comments
Leave a Reply. |
Here lives...Ain ajatuksia elämästä, mahdottomasta ja mahdollisesta. Fantasiatarinoita, kirjoitushaasteita, muita aivoituksia... Aktiivisuus: 29.10.2023 Muistin taas IW:n olemassaolon ja tulin katselemaan, miltä paikat näyttävät. Milloin kirjoitus jatkuu? En tiedä. Mutta ihan hyvin saattaa olla lähitulevaisuudessa :D 1.12.2022 Julkaisin Unipäiväkirjaan neljä uutta unta ja blogiin koosteen lokakuun mieleen jääneistä kirjoista :) 30.11. Marraskuu selvitty ja kirjoitushaaste täytetty! Julkaisen lähipäivinä juttuja ja loppuajatuksia ja nyt on helpottunut olo, sain tänään loppuun saatettua jopa kaks pitkään kestänyttä projektia 28.11. HUH! Jättäydyin taas aikataulusta jälkeen useammankin päivän, mutta sain kirittyä sitä kiinni. Kaksi päivää jäljellä ja ajattelin sitten jälkeen julkaista kerralla kaiken sen, mikä tässä vaiheessa julkaisukelpoista on, sekä loppuajatuksia. Linkinvaihto:
The Wolf's Cry (Suden huuto) Paper Angels Valti Huurresuudelma Meduusameri Ahoniitty Medea Tarinapuu Kissajuttuja Saniaiskanjoni Listattu: Ensemble Mag Mell Nefarious Epäaktiiviset: Tulevaisuuden Heimot Perhosefekti Friosao Päivitetty viimeksi 15.9.2020 Archives
February 2023
Categories |